راستش را بخواهید مهم نیست که بی کار باشید یا چندین شغل داشته باشید، اگر ایرانی باشید شما می‌توانید استعفا دهید. اصولا استعفا کار خوبی است، به طور مثال وقتی پدر با زن نشسته(شما بخوانید بازنشسته) محترم شما در حال نگاه کردن به اخبار نیست و شما از اتاقتان برای خوردن یک لیوان آب خارج شده‌اید، چیزی نزدیک به 80 درصد احتمال دارد که بگوید:"چرا تو خونه نشستی، من همسن و سال تو بودم، یک دقیقه هم خونه نبودم" و آن وقت است که باید از بی کاری استعفا دهید و دنبال کار بگردید، آن وقت دیگر شما بیکار نیستید و به شغل محترم سرکار بودن مشغولید!

کار هم اصولا چیز خوبی است که در طیف بیل زدن تا امضا کردن تعریف می‌شود، اما از مطلب اصلی دور نشویم و به استعفا بپردازیم. این لغت جالب طبق لغت نامه‌های فارسی سه معنی دارد که دو معنی اول، کناره‌گیری از کار و درخواست کناره‌گیری از کار است و معنی سوم طلب عفو و بخشش کردن است که طبق همان لغت نامه‌ها قدیمی شده و اصولا کسی برای عذر خواهی در ایران استعفا نمی‌کند(اگر هم بکند، به پست مهمتری دست پیدا می‌کند!).

راستش را بخواهید چون کاریکاتور کشیدن بلد نبودیم این عکس را از خبرآنلاین برداشتیم، لطفا حلال کنید.
راستش را بخواهید چون کاریکاتور کشیدن بلد نبودیم این عکس را از خبرآنلاین برداشتیم، لطفا حلال کنید.

اجازه دهید تا پای چشممان بادمجان(بادنجان) سبز نشده، از معضلات اجتماعی عبور کرده و به احوالات استعفا در ایران بپردازیم:

  • استعفا وسیله‌ای برای پاچه‌خواری

باور کنید یا نه، استعفا نقشی با پیشینه تاریخی غنی، در امر مهم مجیز گویی و پاچه‌خواری بازی کرده است به طور مثال در قرن ششم هجری شاعر بزرگ ایرانی انوری در خواراندن پاچه علاء الدین ابوعلی الحسن الشریف چنین فرموده است:

ز باد صولت او خاک خواهد استعفا

ز تف هیبت او آب گیرد استسقا

البته این که خاک چگونه از هیبت(صولت) ایشان می‌ترسیده که با بادش(فکر بد نکنید باد صبا از کنار این هیبت رد می‌شده) استعفا می‌داده به بنده ربطی ندارد ولی اینکه چطور آب در آرزوی تف او آن قدر تشنه می‌شده که به بستر مرگ بیافتد،فقط نشان از پاچه‌خواری در حد جهانی دارد.

  • استعفا و پاک کردن صورت مساله

از کاربردهای مهم استعفا، پاک کردن صورت مساله است، به طور مثال اگر اشتباهی کرده‌اید که قابل جبران نیست، کافی است با استعفا صورت مساله را پاک کنید. مثلا فرض کنید دو قطار به هم خورده و چندین نفر جان خود را از دست داده‌اند البته این جا ژاپن نیست که هاراگیری کنید یا داد بزنید لطفا من را بکشید، استعفا کرده و به شغل بهتر و کم دردسرتری مشغول شوید، باور کنید جواب می‌دهد، خصوصا اگر نخبه باشید.

  • استعفا راهی برای لوس بازی

یکی دیگر از کارکرد‌های استعفاء محترم، قهر کردن و لوس بازی است، به طوری که اگر آب پرتغال شما سر میز صبحانه شما حاضر نشود، می‌‎توانید از زندگی استعفا دهید، اگر همین مورد را به کار خود بسط دهید و در حین کار به شما برخورد که چرا یک کاغد به امضای شما نرسیده و رئیستان آن را بدون حضور شما امضا کرده می‌توانید استعفا دهید. تا رئیس به شما بگوید نه نرو! دفعه بعد یک دفتر نقاشی به شما می‌دهم که در آن تمرین امضا کنید و مهم نیست که چقدر پول بدون حضور شما منتقل شده است.

  • استعفا و کلاس گذاشتن

یکی از راه‌های کلاس گذاشتن، استعفا دادن است. به طور معمول اگر بخواهید بگویید که بنده بسیار با کلاسم و خارجکی صحبت می‌کنم، کافی است به زبان عربی و فارسی و انگلیسی در پیج اینستاگرام خود استعفا دهید و راه و رسوم واقعی این کار را فراموش کنید و بگویید چقدر با کلاس هستید، باور کنید خیلی حال می‌دهد.

پی نوشت:

من از تمام این متن اعلام برائت می‌کنم و استعفا می‌دهم، و اصولا چیزی که در بالا نوشتم استعفا نامه‌ای(طلب بخششی به سبک نامه) از مسئولین محترمی است که عجولانه و باحال برای ما سوژه خنده فراهم می‌کنند. حتما لازم نیست که بگویید انگلیس جزیره کوچکی در غرب آفریقا است، با استعفا دادن اینستاگرامی و بازگشت مجدد اینستاگرامی می‌توانید دل ما را شاد کنید، در انتها از زحمات آقای ظریف تشکر می‌کنیم.

و من الله توفیق

Allah Bless you

خیلی مخلصیم!